♥Fresh From Oven Cik Azizah♥

Sunday, August 22, 2010

Ujian pap smear??



Apakah ujian pap smear??
  • iaitu 1 ujian saringan utk mgesan kanser serviks pd peringkat awal
  • ia dpanggil 'pra kanser' yg boleh bertukar kpd kanser serviks jika tak dirawat
Mengapa ujian pap smear ini penting?
  • sbb kanser serviks adalah kanser ke 2 paling kerap blaku dkalangan wanita d Malaysia
  • dapat mgesan peringkat awal sblm kanser serviks tjadi
  • pgesanan dan rawatan dapat sembuhkan penyakit ni sepenuhnya

Apa itu kanser serviks?
  • keadaan apb sel2 d serviks btindak secara xnormal dan bkembang mjadi kanser
  • sblm jadi kanser,serviks mnunjukkan perubahan ddlm sel2nya. ini dsebut 'pra kanser'
  • peringkat pra kanser ambil masa beberapa tahun sebelom btukar kepada kanser serviks
  • jgka masa ni boleh dgunakan untuk Doktor kesan serta rawat supaya kanser serviks dapat dcegah dari berlaku




Faktor risiko?
  • semua wanita ~ yang pernah melakukan hubungan seks terutama umur 20-65tahun
  • risiko lbh tinggi
  1. memulakan hubungan seks usia awal+ pasangan seks ramai
  2. anda @ pasangan dapat jangkitan virus Human Papiloma
  3. hisap rokok
  4. jangkitan penyakit kelamin




Tanda gejala kanser serviks?
  • lelehan faraj berair+berbau busuk
  • rasa sakit semasa melakukan phubungan seks
  • pendarahan dr faraj antara haid @ selepas hubungan seks
  • sebarang pdarahan dr faraj selepas putus haid
Bagaimana pap smear dilakukan??
  1. ambil masa 5-10minit je...
  2. mudah dan xmenyakitkan
  3. dilakukan oleh doktor +jururawat
  4. libatkan pemeriksaan faraj serta pengambilan sampel sel serviks
  5. teknik ~~>
  • sampel sel+serviks di ambil secara bhati2 mgunakan berus serviks+spatula
  • sampel di sapu ke atas slaid kaca
  • slaid akan d periksa mgunakan mikroskop di makmal
Bila masa yg terbaik jalankan ujian pap smear??
  1. dilakukan bila2 masa kecuali masa nifas& haid
  2. ms yg sesuai pertengahan pusingan haid/seawal 10 hari slepas hari pertama dtg haid
  3. elak hubungan seks 24jam@ 1 hari sblm jalani ujian pap smear
  4. 3bulan selepas bsalin
  5. elak selepas pgunaan ubat ke dalam faraj sehari sebelum mjalani ujian pap smear




Berapa kerap ujian pap smear perlu dilakukan??
  • 3tahun sekali
  • wanita pertama kali mlakukan dnasihatkan mjalani ujian pap smear setiap tahun pada 2tahun pertama. Jika kedua2 normal d ikuti dengan 3tahun sekali
Di mana dapat menjalani ujian pap smear secara percuma??
  • klinik desa
  • klinik kesihatan
  • hospital kerajaan
Peranan suami dlm membantu mencegah kanser serviks
  • setia pada pasangan
  • galakkan pasangan utk mjalani ujian pap smear
  • amalkan cara hidup sihat dengan tidak merokok
  • pgunaan kondom boleh membantu mengelak jangkitan penyakit kelamin



Kesimpulan nya................

Para wanita perlu menjalani ujian pap smear ini secara berkala kerana ia mampu mencegh kanser serviks dan dapat menyelamatkan nyawa anda..

Ingatlah "Mencegah itu lebih baik daripada megubati"...

6 doakan jijah cepat transfer semenanjung:

Puteri Zaza said...

zaza dah buat akak dh buat ker?

Cik Azizah said...

akak xbuat g...sbb tak kawin lagi...
kan virgin g...
biasa buat ni utuk org da kawin n melakukan hbgn seks..

Nurul Syazana Noorhijas said...

huaaa !! ni yang ta suke jadik doktor pakar sakit puan ni . takpe zana try !! :)

Cik Azizah said...

@nurul syazana~ hehehe tapi kan ini untuk org yg dah kawin dan pernah melakukan hbgn seks...hehe

IntaNBerliaN said...

adehhh seriau plak tgk gambar tu...
oooo 5 hgga 10 minit je... sekejap je la yer...

harap2 akak oklah nanti...

*jijah, nanti baru akak dtg baca entry baru jijah yer... xdan nak baca lagi... skrg ni tgh besiap tunggu hubby balik umah + makan partu terus g klinik :-)

azizah :) said...

@IntaNBerliaN ok no hal kak :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Cik Azizah Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah