Wednesday, October 12, 2011

Bahaya Ikan Sardin Tin


Hai kalian.

Sardin merupakan makanan yang paling mudah di sediakan. memang mudah. tapi tahukah sardin banyak keburukan. daku jumpa artikel ni di facebook seseorang. jadi apa salahnya daku kongsikan untuk kebaikan kita bersama. tak tahu lah betul ke tidak. wallahualam~~



 
Assalamualaikum wbh

Saya dilahirkan dari keluarga miskin. Ibu bapa saya mengusahakan kebun getah. Waktu kecil, apabila ibu atau bapa membeli ikan sardin dalam tin, ia seperti satu makanan mewah. Sejak kecil memang saya suka makan sardin. Apatah lagi kalau masakan sardin yang dimasak oleh arwah ibu. Walau pun saya suka makan sardin, namun tidak berpeluang makan dengan kerap maklumlah bagi keluarga saya ketika itu, ia dianggap mahal.

Harga ikan sardin dalam tin pada hari ini dikira amat murah. Dalam lingkungan RM3 – RM4 sudah dapat satu tin sardin bersaiz besar. Kalau nak dibandingkan dengan membeli ikan kembung segar di pasar, rasanya lebih mudah dan murah membeli ikan sardin dalam tin. Tidak perlu memproses buang perut dan membasuh dan membubuh garam dan kunyit. Pendek kata, kalau beli ikan sardin, buka penutup, potongkan sedikit bawang dan tumiskan dengan cili, dalam tempuh yang singkat sudah siap lauk ikan sardin.Tabiat suka makan sardin saya berterusan sesudah kahwin. Namun tidak kerap kerana isteri kurang gemar ikan sardin.

Setelah saya berkenalan dan berguru dengan arwah guru, barulah saya terpaksa berhenti terus dari makan ikan sardin. Arwah guru saya bertegas memberikan arahan kepada saya “JANGAN MAKAN IKAN SARDIN”. Satu ketika setelah lama tidak makan ikan sardin, sewaktu saya makan tengahari bersama arwah guru, saya sangat terliur untuk makan lauk ikan sardin. Saya mengambil sepotong ikan sardin. Selepas itu, arwah guru saya tidak mahu bercakap dengan saya untuk beberapa jam kerana sangat marah kepada saya kerana mengambil lauk ikan sardin.

Lama kelamaan saya terpaksa belajar untuk tidak makan lagi ikan sardin. Alhamdulillah dengan pengalaman yang Allah berikan sepanjang bersama arwah guru dan terlibat dengan beberapa kes orang yang suka makan sardin, akhirnya kini saya memandang sangat jijik ikan sardin. Saya tidak akan memakan karipap ikan sardin dan sandwic sardin yang dihidangkan setiap kali mesyuarat di pejabat saya.

Mari kita lihat ikan sardin. Sewaktu saya suka makan ikan sardin dahulu, saya sangat suka makan bahagian tulang ikan sardin kerana ia lembut. Bagaimanakah ikan sardin ini diproses sehingga semua tulangnya menjadi lembut??. Kalau kita membuat eksperimen sains yang mudah di rumah dengan merebus seekor ikan kembung selama 3 hari 3 malam secara berterusan, insya-Allah akan kita dapati bahawa tulang ikan kembung ini tidak akan lembut. Mari kita ubah eksperimen ini dengan menggunakan pressure cooker memasak ikan kembung tersebut selama 3 hari 3 malam juga. Keputusannya akan tetap sama, tulang ikan kembung ini akan tetap keras.

Apa yang ingin saya persoalkan di sini ialah mengapa tulang ikan sardin ini sedia lembut apabila dikeluarkan dari tinnya? Jawapannya ialah sudah tentu terdapat bahan kimia khas yang dimasukkan ke dalam tin ikan sardin ini yang telah bertindak balas dengan tulang ikan ini sehingga menjadikan tulang ini lembut. Mengikut arwah guru saya, bahan kimia inilah yang menjadi ancaman kepada manusia apabila mereka memakan ikan sardin.

Apakah ancaman kepada manusia apabila memakan ikan sardin? Pemerhatian pertama atau kes pertama yang gunakan sebagai bahan bukti buruknya amalan makan sardin ialah kes seorang jiran saya yang terpaksa dibuang keseluruhan rahimnya kerana ketumbuhan fibroid di dalam rahimnya. Semenjak sekian lama saya berjiran dengan hamba Allah ini, saya memang tahu melalui anak-anak saya yang kerap ke rumahnya bahawa hamba Allah ini memang gemar memakan ikan sardin dan mee maggi. Maklumlah bagi seorang wanita dengan kerjaya besar yang sentiasa sibuk dan tiada orang gaji, penyelesaian mudah ialah memasak nasi berlauk ikan sardin dan kalau ingin lebih ringkas, stok mee maggi sentiasa tersedia.

Hamba Allah ini telah kehilangan rahimnya semenjak usianya awal 40an. Begitulah, jikalau kerap seseorang terutama sekali orang perempuan gemar makan sardin, jawapannya, pelbagai tumor seperti fibroid di dalam rahim akan insya-Allah diberikan oleh Allah. Fibroid sebenarnya adalah sejenis kanser benign yang tidak merebak ke bahagian lain tubuh. Sebenarnya berdasarkan pemerhatian- pemerhatian lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di dalam tin ikan sardin terdapat sejenis bahan kimia yang bersifat karsinogen (bahan kimia penyebab kanser). Apabila kerap dan sudah cukup tempuhnya, ia akan menyebabkan tumor atau kanser samaada benign atau malignan. Namun dalam pemerhatian saya ia banyak menyebabkan fibroid dalam rahim dan tumor.

Antara sampel kajian saya yang suka dan kerap makan sardin ialah seorang hamba Allah yang secara tiba-tiba sewaktu mengandungkan anak keduanya iaitu seorang anak perempuan tiba-tiba mengidam makan ikan sardin. Hampir setiap hari sepanjang mengandungkan anak perempuannya ini hamba Allah ini akan makan ikan sardin. Akibat dari tabiaa\t ini, sebaik sahaja anak perempuan keduanya ini dilahirkan, terdapat ketumbuhan pada rahim bayi perempuan ini. Pembedahan terpaksa dilakukan ketika bayi ini berusia kalau tidak silap saya 3 bulan. Begitulah azab diperolehi dari tabiat gemar makan ikan sardin.

Namun saya bersyukur kepada Allah swt kerana sebenarnya isu makan ikan sardin inilah yang antara menjadi punca sehingga akhirnya hamba Allah ini belajar ilmu agama dari saya sehingga pelbagai amalan syirik dan tangkalnya Alhamdulillah telah dapat dibuang. Hamba Allah ini kini Alhamdulillah telah menjadi antara murid saya yang banyak sekali mendapat pelbagai rahmat dari Allah walaupun dahulunya jahil.

Sebagai latihan pengukuhan kepada para pembaca budiman semua, cuba lah buat sedikit kajian ke atas mana-mana kenalan atau saudara mara yang pernah mengalami sebarang kes tumor atau fibroid dan selepas itu kajilah sejarah permakanan mereka ini. Kemungkinan besar mereka ini memang gemar dan kerap makan ikan sardin. Dengan itu marilah pembaca sekelian memboikot makan ikan sardin semoga insya-Allah dijauhkan Allah dari terkena sebarang penyakit berkaitan tumor, fibroid atau sebarang penyakit kanser lainnya.

Sekian untuk kali ini. INGAT, jangan makan ikan sardin.

Setakat mana kebenaranya

Wassalam wallahualam





nyum nyum! dah la makanan kegemaran sardin ni sesekali tak pe kot. huhuhu Ajal Maut di tangan Allah SWT :) terima kasih sudi baca entry ini sampai habis. hahaha







13 doakan hakimi jadi anak soleh:

AYuNG said...

alamak, laut peberet nih....

Dunia Ina Haireina said...

huaaaaaaaaa.. saya suka makan ikan sardin... sedihnye... sebab banyak dah ikan sadin masuk dalam pewot saya... sedihnye lepas ni takleh makan ikan sardin.. huhuhuu..

cik ika said...

rakut a plak dgr..

Azhafizah[フィザ] said...

fiza memang tak makan sardin dah since isu yg ade daging katak dalam sardin tu..sampai skang tak lalu nak makn..dengar pun cam loya je..-_-'

Pendamba Mawar said...

sy pun da lama stop mkn sardin..:)

faridah nazurah said...

mungkin ada betulnya artikel ni.. tapi ajal maut semua kat tangan allah. tak kiralah kita makan apa pun,

Wani said...

errrr.
tapi sardin sedapppp.
acano ni???
huhuk

stellaizz said...

alamak my peberet...mkn sekali sekali xpe kot....huhuhu tol2 ajal maut ditgn tuhan.....

halila Ibrahim said...

Betul ke penulis ni tulis dr pengalaman dia .. mau kena saman ngan companya sardin baru dia tau .... haha...

makan je lah .. jal maut di tangan tuhan...

shida'R said...

yeke..haihh dah la suka mkn sardin..xleh la mkn da pas ni..tq jiejah info ni :)

Cik Azizah said...

jijah pon faveret sardin ni..ni lah makanan paling mudah dan ringkas utk di buat..huhuhu susah la kalau takleh makan pasni..tak nak kena ketumbuhan tu! takuttt!

lauryn said...

Maaf tapi boleh saya dapatkan sumber untuk memastikan kesahihan artikel ini. kerana hamba Allah yang menulis artikel itu hanya "mengamati" tabiat orang yang suka makan sardin, agaknya orang tu juga suka makan pelbagai benda lain yang juga boleh menyebabkan cancer. Adakah dia doktor yang boleh mengesahkan punca? Juga ada artikel sahih yang betul2 menyatakan bahaya sardin ini?

Ini kerana saya cuba mendapatkan apa-apa article bahasa Inggeris mengenai bahaya sardine dan tiada pun. Bila saya baca semua article melayu, dia tidak memberikan notasi rujukan untuk membuktikan kesahihan (merujuk kepada journal medical atau menyatakan bahan kimia apa).

Harap saudari boleh membantu dgn memberikan nama penulis artikel atau sumber rujukan beliau. TQ.

CikPuan Azizah said...

@lauryn sory..jijah pon ambil sumber dari facebook. lupa dah fanpage sape.. kesahihan ni jijah pon tak pasti. cume lebih baik jangan amalkan selalu makanan dalam tin..even sardin pon..jgn percaya bulat2..sejauh mane kebenarannya wallahualam..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Cik Azizah Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah