Tuesday, January 31, 2012

Petua Untuk Memilih Warna Pakaian Pengantin


Masalah yang paling ketara apabila ingin memilih baju pengantin ialah warna yang harus dipilih dan kemudian jenis kain yang sesuai. Pelbagai faktor harus diambil kira seperti saiz badan pengantin, warna kulit pengantin serta pasangan serta kos yang diperuntukkan. Tambah memeningkan kepala jika seorang putih melepak dan seorang lagi gelap hitam manis. Bagi yang berkulit putih, apa sahaja warna sesuai dikenakan tetapi bagaimana pula dengan yang berkulit gelap?


Warna-warna hitam, biru malam, ungu gelap, hijau gelap, merah hati dan seumpamanya adalah warna mewah. Kemewahan himpunan warna gelap ini amat berkesan jika dipadankan dengan warna kulit yang cerah kerana ciri yang berlawanan yang ada. Ia menimbulkan kesan dramatik! Jika berkulit gelap yang mengenakannya, ianya kurang menyerlah malah akan menenggelamkan seri si pemakai. Biasanya jika tiada unsur berlawanan, kesannya kurang menonjol.

Gambar Persandingan Farah AF2 & Johan

Pakaian pengantin yang berwarna terang pula bermakna warna-warna segar ceria seperti putih susu, kuning air, ungu lembayung, oren cair, coklat cair dan seumpamanya. Jika yang berkulit gelap mengenakannya, ia akan menimbulkan kesan yang berlawanan yang menarik. Jikalau yang berkulit putih mengenakan warna-warna sebegini, ia akan menonjolkan gaya harmonis serta lembut.


gambar pernikahan tomok dan ayu

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, pengantin tidak seharusnya memilih hanya bergantung kepada warna kulit sahaja. Saiz badan si pemakai juga amat penting kerana pilihan warna boleh menyebabkan si pemakai kelihatan lebih besar ataupun supaya kelihatan lebih kurus. Warna terang seperti kuning atau merah jambu akan menyebabkan yang berbadan besar kelihatan lebih besar manakala warna gelap boleh memberi ilusi yang lebih langsing.


baju persandingan masa kahwin nanti daku kaler pink+purpe. agak agak sesuai tak untuk kulit sawo matang,bertubuh kecil dan kurus macam daku ni. ce citer. ce citer ^^




19 doakan jijah cepat transfer semenanjung:

azam said...

:) nice......suka²

Honey Sakura @ eiMyLiciOus said...

suka baju farah AF tue...nampak sweet jek...huhu eimy tak tau baju eimy camner...tak tengok rupa lagi..serah sepenuhnya mak andam yg design.....huhuhuhu :)

nuyui a.k.a miss YUI said...

suka tgk pakaian farah..

eh,mesti la seusai ngn jijah kan..kalau tak,jiajh xpilih..hihi.

Azzah said...

sesuai le tu..mesti hari sanding nanti terserlah kejelitaan jijah..

Aini said...

oh sy suka yg warna cerah2.. sebab nampak berseri kan, rasa kalau gelap2 nampak malap... Pink purple so sweet.. =)

Izan Ishak said...

cik jijah pasti gojes pakai baju kaler pink purple utk majlis sanding nnti...

Cik tikah said...

warna pink comel ngan kak jijag tpi tikah tgok kak jijah mcm sesuai akai kaler biru je. hehe..

cinta siswi said...

huuu.. lmbt lg la nk pakai baju kawin.. :"(

Shakina Farhan said...

warna gelap memberi impak kurus..hee..

Ardini Humaira said...

dni punya:

akad nikah: putih
persalinan: turquoise, hitam, gaun putih
bertandang: purple

hehe

Azhafizah[フィザ] said...

mesti pening kepala dan susah kan..kdg2 takut warne peberet akan jadikan kita tak berseri..ape ape pun kene tanye pada yg pakar..^__^

Eza Boom Boom said...

sesuai la tu kat jijahh :) hihik :)

mrs irmidrza to be said...

heheh...miza kulit cerah..and memang tahu ni sume..tapi ttp suke waner cerah..hehe...pakai waner gelap rasa tak macam pengantin..hahah..leh tak??

Myboiler said...

suka kaler cream... ;)

Cik Azizah said...

masing2 ada pilihan sendiri kan..hehe :) selamat menggunakan tips ini!

shida'R said...

kalo kena dengan wane kulit wane pe pon ssuai puan jiejah tsyg :)

naiemah_ramli said...

wahh..pink+purple? cantikk :) serius cantik =)

MaYa MustWany said...

tulah yg wat mas susah hati gak nanti bila nk kawin..wrna bju xssuai..krim mmg gelap muka..warna terang pakai sure akan nmpak mcm india muslim lak.hihihi

~ehhh..mcm ne terluah perasaan ni..hahaha tergatai jap~hihihi

jijah pkai comel je.

Cik Azizah said...

tah comey ke tak nanti. huhuhuhu cuak ni cuak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Cik Azizah Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah